Kari Saarenmaa

Myyntityö (etätyö)

”Olen Kari Saarenmaa ja teen Fabros Groupilla myyntityötä etänä kotoa käsin. Tavallisesti työpäiväni pituus on 4–6 tuntia puolenpäivän ja iltakuuden välillä, ja asiakaskontakteja kertyy päivässä nelisenkymmentä. Pystyn kuitenkin vaikuttamaan paljon omaan työpäivääni, ja se onkin parasta etätyöskentelyssä. Yleensä hoidan aamupäivisin omia juttujani, käyn salilla tai kävelylenkillä ja iltapäivisin työskentelen. Jos kuitenkin herään aikaisin, voin aloittaa hommatkin jo heti aamusta. Työtunnit sovitaan kuitenkin aina etukäteen, ja sovitusta pitää pitää kiinni, sillä etätyön tekeminen perustuu molemminpuoliseen luottamukseen. Joustoa kuitenkin löytyy – esim. ennen vuodenvaihdetta pidin viikon tauon etämyynnistä, koska olin myymässä ilotulitteita. Mielestäni pääasia onkin se, että sekä itse että esimiehet ovat tyytyväisiä tehtyyn tulokseen. Päädyin Fabros Groupille oikeastaan ihan sattumalta. Selailin avoimia myyntitehtäviä ja näin Fabros Groupin ilmoituksen. Päätin tarttua tarjoukseen, mitään varsinaista pakkoa minulla ei ollut. Koronan takia halusin valita nimenomaan etätyön. Laitoin hakemuksen menemään ja soitin perään. Puhelinmyyntialalla kun ollaan, puhelimella on hyvä ottaa yhteyttä hakemuksen lisäksi. Sovittiin useamman henkilön Teams-alkuinfo, joka ei vielä vaatinut sitoutumista mihinkään. Itse tiesin kuitenkin jo siinä vaiheessa, että olen oikeassa firmassa. Fabros Group on mielestäni firma, jolla on tulevaisuutta. Puhelinmyynti ei ole katoamassa minnekään, vaan päinvastoin. Etätyöskentely ja etämyynti ovat tulevaisuutta, ja asiakaspalvelijoita tarvitaan aina.

Tämä on ensimmäinen paikka, jossa teen töitä etänä, ja kokemus on ollut positiivinen. Etätyön tekeminen on myös opettanut minulle paljon. Se vaatii jonkin verran pitkää pinnaa, aktiivisuutta ja omien rajojen ymmärtämistä ja asettamista. Tukea niin esimieheltä kuin työkavereilta on saatavana hyvin, mutta sitä pitää välillä myös osata pyytää. Tuen lisäksi palautteen saaminen on myyntityössä tärkeää, ja toimistolla työskennellen sitä saa tietenkin välittömämmin, samoin kuin tsemppaamista ja onnistuneen kaupan tuottamia onnitteluja. Voin kuitenkin itse soittaa tarvittaessa esimiehelle tai vaikka jotakin toista työtä tekevälle kaverilleni ja saada lisää tsemppiä sitä kautta. Myös minulle voi soittaa, jos voin olla työkaverille jotenkin avuksi. Esimiehelle voi myös purkaa turhautumista silloin, kun homma ei suju. Puhelu rauhoittaa ja palauttaa uskoa omaan tekemiseen. Sen lisäksi katkaisen huonon kierteen pistämällä pelin hetkeksi poikki: laitan tietokoneen kiinni ja keskityn hetkeksi johonkin aivan muuhun, soitan kaverille, lähden kävelylle tai teen vaikka ruokaa. Siten saan homman käynnistettyä uudelleen. Ja jos langan päähän sitten sattuu mukava ihminen, kelkka alkaa kääntyä ja omakin asenne taas muuttua. Onnistumiset ruokkii aina seuraavaa onnistumista. Etätyötä kannattaa jokaisen ainakin kokeilla. Se opettaa vastuulliseen oman elämänsä hoitamiseen, ja sen avulla pääsee testaamaan itseään.

Olen tehnyt myyntityötä nyt reilu kymmenen vuotta, 17-vuotiaasta lähtien, ja aina tykännyt siitä. Aloitin aikanaan puhelinmyynnillä ja nyt olen palannut samoihin tehtäviin. Välissä olen myynyt monenlaisia asioita niin kasvokkain kuin puhelimitse sekä yrityksille että kuluttajille. Filosofisesti voin todeta, että kaikki myynti on samaa, mutta mikään ei ole samanlaista. Olen myös suorittanut merkonomiopintoja, mutta tällä hetkellä opinnot on jäissä ja keskityn työntekoon. Myyntityö on minusta kiva ja hieno juttu, ja oikeastaan siitä on tullut minulle ihan henkireikä. Pidän arvokkaana sitä, että pystyn vaikuttamaan positiivisesti muiden ihmisten elämään. Myyn hyviä tuotteita, joista tulee ihmisille parempi olo. Mitään huijaustuotteita en tosiaankaan lähtisi myymään. Minulle on myös tärkeää, että saan osallistua ja antaa oman panokseni yhteiskunnalle. Myyntityössä positiivista on tietysti myös palkka. Provisiolla pystyy mielestäni tienaamaan paremmin, ja palkkaan pystyy itse vaikuttamaan. Provisiopalkkaukseen pitää toki hieman asennoitua, ja vaatii jonkin verran rohkeutta ja yrittäjähenkisyyttä lähteä sitä kokeilemaan. Pidän kuitenkin reiluna sitä, että siitä, minkä myyt, saat palkkion. Lisäksi työhön annetaan hyvällä koulutuksella ja tuella avaimet käteen, mikä tekee aloittamisesta helppoa. Työtä pitää tehdä niin, että voi myös itse olla tilipäivänä tyytyväinen tulokseen. Silloin se palkitsee.

Parasta tässä työssä on kuitenkin lupa höpöttää ihmisille ympäri Suomen. Se on samalla myös haaste, koska milloinkaan ei voi tietää, millainen ihminen langan päähän osuu. Ennakkoluulot pitää kuitenkin jättää pois, sillä penseänkin kuuloinen asiakas voi olla halukas ostamaan. Oma positiivinen asenne tarttuu yleensä myös asiakkaaseen ‒ pitää uskaltaa heittäytyä. Parhaita hetkiä ovat ne, kun molemmat ‒ asiakas ja myyjä ‒ ovat tyytyväisiä lopputulokseen ja hyvällä fiiliksellä. Positiivisen palautteen saaminen asiakkailta lämmittää erityisesti. Jokaisen myyjän on hyvä löytää oma tyylinsä, ja minun tyylini on enemmänkin sellainen, että asiakas saa tarttua tarjoukseen itse kuin että yrittäisin myydä väkisin. Koska jokainen vastaaja on erilainen, haasteena on samalle aaltopituudelle pääseminen. Samalla pidän sitä kuitenkin hienona asiana, että saan tutustua erilaisiin ihmisiin. Koenkin, että olen tämän työn myötä saanut läpileikkauksen Suomesta, kun soittelen länsirannikolta Itä-Suomeen ja pääkaupunkiseudulle.

Ajattelen niin, että jokaisesta on myyntityöhön mutta kaikki eivät vain halua tehdä sitä. Tässä työssä on asetettava itsensä jonkin verran alttiiksi. Kärkästäkin palautetta saattaa välillä tulla, mutta pitää vain pitää pää kylmänä. Työminä on hyvä erottaa henkilökohtaisesta minästä, se auttaa ylläpitämään ammatillista itsetuntoa. Jännittäminen on normaalia, itsekin jännitän edelleen ennen jokaista puhelua, koska en tiedä, millaisen vastaanoton saan. Pieni jännitys on kuitenkin vain hyvästä, sillä se tekee skarpiksi ja auttaa kuuntelemaan. Meillä ei turhaan ole yksi suu ja kaksi korvaa. Myyntiuran ensimmäisiä puheluja 17-vuotiaana soittaessani jännitti tietenkin paljon enemmän. Esimies kuunteli puhelua ja asiakkaan vastauksia ja alkoi kirjoittaa minulle sopivia vastauksia kesken puhelun. Kirjoitus oli kuin perinteistä lääkärin käsialaa, josta ei saanut mitään selvää. Silloin kyllä jännitti! Pahimmasta jännityksestä kuitenkin pääsin, kun ymmärsin, etten tule asiakasta koskaan tapaamaan. Se antoi luvan mokata oman puhelun ja sen myötä rohkeutta heittäytyä. Aloittelijalle annan saman neuvon: et tule asiakasta koskaan tapaamaan, joten anna mennä vaan! Se palkitsee, kun oman jännityksen voittaa. Ja toisaalta parhaat myyjät on mielestäni pikkuisen ujoja alkuun. Pitää myös olla oma itsensä. Sosiaalisuudesta, positiivisuudesta ja empatiakyvystä on etua. On hyvä olla sanavalmis ja pystyä puhumaan asiasta kuin asiasta. Positiivisella mielellä tekeminen taas tuottaa paremman lopputuloksen kuin pessimismi tai monotoninen paperista lukeminen. Empaattisuus auttaa asettumaan asiakkaan aaltopituudelle. Lisäksi kannattaa olla mukava ja rauhallinen. Tärkeintä on kuitenkin periksiantamattomuus. Huonot kokemukset kannattaa purkaa esimiehen kanssa heti ja sitten vain jatkaa sitkeästi. Vastapuolta on myös hyvä ymmärtää ‒ asiakas on ihminen siinä missä sinäkin; ehkä vain soitit todella huonolla hetkellä. Ja nahka toki kovettuu ajan myötä.

Neuvottelutaidot kehittyvät tämän työn myötä, ja niistä on hyötyä myös työn ulkopuolella. Esim. ihmissuhteiden hoitamisessa neuvottelu- ja suostuttelutaidoista on hyötyä, ja ristiriitatilanteissa olen usein erotuomarina rauhoittelemassa tilannetta. Oma temperamenttisuuteni on ehkä hieman laantunut, ja olen oppinut paremmin pysymään rauhallisena. Toinen työssä kehittyvä taito on myyntitilanteiden ymmärtäminen, josta on hyötyä silloin, kun on itse asiakkaana. Se auttaa näkemään, miten itseen yritetään vaikuttaa. Imen jokaisesta asiakaskontaktista oppia pesusienen

lailla, eikä se oppiminen lopu milloinkaan. Kärsivällisyyttä ei myöskään voi olla koskaan liikaa. Toivon, että saisin erilaisia oppeja kerrytettyä niin, että kolmen vuoden sisällä voisin siirtyä kouluttajan tai esimiehen tehtäviin. Merkonomin tutkintokin minun on tarkoitus suorittaa loppuun, mutta käytännön myyntityö on oppimisen kannalta paljon tärkeämpää. Pidemmän tähtäimen haaveena minulla on oman yrityksen perustaminen yhdessä kaverin kanssa.

Terveiset sinulle, joka mietit hakemista Fabros Groupille: Ota rohkeasti yhteyttä! Vaikka et olisi koskaan puhelinmyyntityötä tehnyt, soita tai laita hakemus, koska jostain pitää aloittaa. Tämä työ ei katso ikää eikä koulutusta. Se voi olla loppuelämän duuni tai duuni siinä missä muutkin. Anna mahdollisuus sille, että se on kiva ja hieno juttu. Oma-aloitteisuus on hyvästä, ja yritä tehdä vaikutus esim. aktiivisuudella ja innostuneisuudella. Sen lisäksi ole aito, oma itsesi. Tämä on kivaa duunia, toivotan kaikki tervetulleiksi!




Ilmoittaudu

työnhakijaksi

Täytä hakemus niin otamme sinuun yhteyttä ja varaamme ajan työhaastatteluun.

Mille paikkakunnalle haet?*
Minkälaista työtä haet?*
Jos valitsit etätyö, millä paikkakunnalla voit työskennellä 2 ensimmäisen viikon ajan: